Salut Pública investiga un cas de tuberculosi a Calella

  • Es tracta d’una estudiant, motiu pel qual s’han fet les proves als seus companys de classe i a les persones amb les quals ha estat en contacte

  • La jove, de 16 anys, ja s’ha recuperat, però és una malaltia de declaració obligatòria i de la qual Salut Pública fa un seguiment proper

La tuberculosi afecta, principalment, als pulmons

2024-06-01T10:33:46+01:0001/06/2024|

L’Agència de Salut Pública de Catalunya investiga un cas de tuberculosi a Calella, el d’una jove de 16 anys que no presenta complicacions clíniques, segons ha confirmat a CalellaCOM el Departament de Salut, i que ja està pràcticament recuperada. Es tracta d’una malaltia contagiosa, produïda pel bacil Mycobacterium tuberculosis, que afecta principalment els pulmons, però que també pot focalitzar-se en altres òrgans. 

Els Serveis de Vigilància Epidemiològica fan un seguiment molt proper des que se li va diagnosticar el mes d’abril i, igual que en la primera etapa de la COVID-19, es fan proves a les persones que han estat en contacte amb la jove afectada, com és el cas de la família directa, amics i companys de classe, etc., per si saber si s’han contagiat del bacteri i, en tot cas, si han desenvolupat la malaltia. 

El diagnòstic es fa mitjançant la prova de la tuberculina, que consisteix en injectar antígens -anomenats tuberculina-  que reaccionen en 48 hores. Si la injecció queda diluïda, el pacient no ha estat infectat; en canvi, si es produeix una reacció en el punt on s’ha fet la prova, es considera que hi ha infecció per turberculosi, però no necessàriament que s’hagi desenvolupat la malaltia. La prova, normalment, es fa al braç.

Durant la darrera setmana del mes de maig, equips de Salut s’han desplaçat a l’Institut Bisbe Sivilla a fer les proves diagnòstiques als companys de classe de l’alumna que ha patit la malaltia. També hi ha hagut altres estudiants que han anat directament al CAP, així com les persones del cercle familiar, d’amistats i lúdics que han estat en contacte amb la jove. Segons ha pogut saber CalellaCOM, hi hauria diversos positius de l’entorn de la jove però, de moment no han desenvolupat la malatia. El tractament, en aquests casos, consisteix en prendre la medicació adequada durant sis mesos, un termini de temps que a vegades es pot prolongar. 

En general, les persones que desenvolupen la tuberculosi es troben bé després de les primeres setmanes de tractament. En la tuberculosi pulmonar -la més habitual- el símptoma més freqüent és la tos persistent, així com la febre, el malestar general, la pèrdua de pes i d’energia i la sudoració nocturna.

Els Serveis de Vigilància Epidemiològica controlen certes malalties que són de declaració obligatòria i en fan un seguiment proper, com és el cas de la tuberculosi. De fet, hi ha diverses unitats especialitzades en el seu tractament a hospitals de Catalunya.

Comparteix el contingut!

Go to Top