COMERÇ

Dia tanca el supermercat del carrer Sant Pere

Una dona mira a través de la reixa del supermercat tancat

  • Dia ha abaixat la persiana d’un dels dos supermercats de Calella per no complir les expectatives de venda. Només uns dies després, el propietari de la cadena ha estat sancionat econòmicament per la UE per ser un dels magnats russos propers a Putin.

2022-03-01T17:25:22+01:0001/03/2022|

Els clients habituals del supermercat Dia del carrer Sant Pere han de canviar d’establiment. Fa una setmana que ha tancat les seves portes, pel que els veïns més propers hauran d’anar a altres supermercats a fer la compra. El motiu seria el baix nombre de vendes, segons fonts de Dia, i el fet de tenir dos locals a la ciutat els ha portat a decidir prescindir d’un d’ells. Encara està ple d’aliments al seu interior, que es preveu que distribueixin en altres botigues de la cadena.

Un paper penjat a la porta de vidre anuncia simplement el “tancament de l’establiment” i recorda les botigues més pròximes. Dia, però, no ha marxat de Calella, ja que l’emplaçament del carrer Sant Jaume, a tocar de la Riera Capaspre, segueix obert i funcionant amb normalitat. L’altre supermercat que es troba a poca distància és el de Poblenou, situat al Passeig Europa.

El tancament de la botiga ha coincidit amb la instal·lació d’una reixa al seu voltant. Era un espai on sovint s’hi arreceraven persones sense llar, un fet que no agradava als veïns per por, i han decidit tancar el portal.

El propietari de Dia, un dels oligarques russos sancionats per la UE

Mikhail Fridman, propietari del 77,7% de Dia, és un dels homes magnats russos que ha estat sancionat per la Unió Europea com a conseqüència de la guerra a Ucraïna. Segons el document que recull el nom de totes les persones properes al president rus, Vladímir Putin, que han estat castigades, justifica la incorporació de Fridman perquè “ha cultivat forts llaços amb l’Administració de Vladímir Putin i ha sigut un dels financers de referència en el cercle estret de Putin”. Entre les sancions aplicades destaca que li han congelat els béns -segons la revista Forbes té un patrimoni d’uns 12.000 milions de dòlars- i se li ha vetat l’accés als països de la UE.

Malgrat el càstig econòmic, Fridman ha estat un dels oligarques russos més crítics amb la guerra a Ucraïna, desitjant que “acabi el vessament de sang” i qualificant de “tragèdia” el conflicte en una carta enviada als seus treballadors. Mikhail Fridman és, precisament, ucraïnès, on també hi viu la seva família.

Es va fer amb el control de Dia l’any 2019 a través del seu vehicle inversor, LetterOne. També és el fundador d’Alfa Bank, una de les entitats expulsades del sistema financer Swift arran de la invasió a Ucraïna. Swift és una xarxa d’alta seguretat que utilitza la banca per intercanviar informació, un sistema de missatgeria que permet que els pagaments es realitzin de forma segura i facilitant les transaccions internacionals. És el sistema que domina arreu del món, movent més de 100.000 milions de dòlars diaris.

Tot i així, el tancament del supermercat es va produir un parell de dies abans que comencés l’atac militar rus, per tant, no tindria una relació directa.

Comparteix el contingut!

Go to Top